Ι. Η ΜΕΤΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
1. Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη
α. Ίδρυση Κωνσταντινούπολης
1) Να σημειώσετε με √ στο κατάλληλο κουτάκι του ΣΩΣΤΟΥ ή ΛΑΘΟΥΣ για καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις:
Σ | Λ | |
1. Το Βυζάντιο δε συνδέει την ύπαρξή του με το έργο του ρωμαίου αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Α΄. | ||
2. Ένα από τα μέτρα που πήρε ο Κωνσταντίνος Α΄ για να ανορθώσει το κράτος που κλονιζόταν ήταν να ιδρύσει ένα νέο διοικητικό κέντρο στην Ανατολή, την Κωνσταντινούπολη. | ||
3. Ο Κωνσταντίνος Α΄ αναγνώρισε το δικαίωμα άσκησης της χριστιανικής λατρείας. | ||
4. Ο Λικίνιος, όταν νίκησε τον Κωνσταντίνο Α΄, έμεινε μονοκράτορας. | ||
5. Ο Λικίνιος ήταν αύγουστος του ανατολικού τμήματος του Ρωμαϊκού κράτους. | ||
6. Ένας από τους λόγους ίδρυσης του νέου κέντρο στο αρχαίο Βυζάντιο ήταν και το γεγονός ότι από εκεί ο Κων/νος μπορούσε να αποκρούσει εύκολα τους Γότθους (στον Ευφράτη) και τους Πέρσες (στο Δούναβη). | ||
7. Ο αυτοκράτορας ανοικοδόμησε το Βυζάντιο σύμφωνα με το ρυμοτομικό σχέδιο της Ρώμης. | ||
8. Η Κωνσταντινούπολη ή Νέα Ρώμη βαθμιαία απέκτησε χαρακτηριστικά χριστιανικής πόλης, αφού οικοδομήθηκαν εκεί πολλές εκκλησίες. |
β. Θρησκευτική πολιτική
2) Να σημειώσετε με √ στο κατάλληλο κουτάκι του ΣΩΣΤΟΥ ή ΛΑΘΟΥΣ για καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις:
Σ | Λ | |
1. Οι οπαδοί της αρχαίας θρησκείας συγκροτούσαν τη δυναμικότερη πληθυσμιακή ομάδα της Ανατολής. | ||
2. Επειδή ο χριστιανισμός μπορούσε να αποκαταστήσει την κλονισμένη ενότητα του Ρωμαϊκού Κράτους, ο Κων/νος έδειξε ευνοϊκή στάση προς τον Χριστιανισμό. | ||
3. Μετά τη νίκη του επί του Μαξεντίου μετέφερε το Χριστόγραμμα στα νομίσματά του. | ||
4. Ο Κωνσταντίνος υιοθέτησε μια καθαρή θρησκευτική στάση ως το τέλος της ζωής του. | ||
5. Το Διάταγμα των Μεδιολάνων ήταν συμφωνία μεταξύ Κωνσταντίνου και Μαξέντιου. | ||
6. Με το Διάταγμα των Μεδιολάνων (313) ο Κων/νος αναγνώριζε την ανεξιθρησκία, και συγκεκριμένα την ελευθερία των Χριστιανών να ασκούν τη λατρεία τους. | ||
7. Η Σύνοδος στη Νίκαια της Βιθυνίας (325) ονομάστηκε Οικουμενική διότι συγκεντρώθηκαν επίσκοποι από όλες τις επαρχίες του Οικουμενικού Ρωμαϊκού Κράτους. | ||
8. Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος δε διατύπωσε τη διδασκαλία της Εκκλησίας έναντι των αιρέσεων που είχαν ήδη εμφανιστεί. |