Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Ι. Η ΜΕΤΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
1. Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη
α. Ίδρυση Κωνσταντινούπολης

1)    Να σημειώσετε με √ στο κατάλληλο κουτάκι του ΣΩΣΤΟΥ ή ΛΑΘΟΥΣ για καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις:


Σ
Λ
1.     Το Βυζάντιο δε συνδέει την ύπαρξή του με το έργο του ρωμαίου αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Α΄.


2.    Ένα από τα μέτρα που πήρε ο Κωνσταντίνος Α΄ για να ανορθώσει το κράτος που κλονιζόταν ήταν να ιδρύσει ένα νέο διοικητικό κέντρο στην Ανατολή, την Κωνσταντινούπολη.


3.    Ο Κωνσταντίνος Α΄ αναγνώρισε το δικαίωμα άσκησης της  χριστιανικής λατρείας.


4.    Ο Λικίνιος, όταν νίκησε τον Κωνσταντίνο Α΄, έμεινε μονοκράτορας.


5.    Ο Λικίνιος ήταν αύγουστος του ανατολικού τμήματος του Ρωμαϊκού κράτους.


6.    Ένας από τους λόγους ίδρυσης του νέου κέντρο στο αρχαίο Βυζάντιο ήταν και το γεγονός ότι από εκεί ο Κων/νος μπορούσε να αποκρούσει εύκολα τους Γότθους (στον Ευφράτη) και τους Πέρσες (στο Δούναβη).


7.    Ο αυτοκράτορας ανοικοδόμησε το Βυζάντιο σύμφωνα με το ρυμοτομικό σχέδιο της Ρώμης.


8.    Η Κωνσταντινούπολη ή Νέα Ρώμη βαθμιαία απέκτησε χαρακτηριστικά χριστιανικής πόλης, αφού οικοδομήθηκαν εκεί πολλές εκκλησίες.







β. Θρησκευτική πολιτική

2)   Να σημειώσετε με √ στο κατάλληλο κουτάκι του ΣΩΣΤΟΥ ή ΛΑΘΟΥΣ για καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις:


Σ
Λ
1.     Οι οπαδοί της αρχαίας θρησκείας συγκροτούσαν τη δυναμικότερη πληθυσμιακή ομάδα της Ανατολής.


2.    Επειδή ο χριστιανισμός μπορούσε να αποκαταστήσει την κλονισμένη ενότητα του Ρωμαϊκού Κράτους, ο Κων/νος έδειξε ευνοϊκή στάση προς τον Χριστιανισμό.


3.    Μετά τη νίκη του επί του Μαξεντίου μετέφερε το Χριστόγραμμα στα νομίσματά του.


4.    Ο Κωνσταντίνος υιοθέτησε μια καθαρή θρησκευτική στάση ως το τέλος της ζωής του.


5.    Το Διάταγμα των Μεδιολάνων ήταν συμφωνία μεταξύ Κωνσταντίνου και Μαξέντιου.


6.    Με το Διάταγμα των Μεδιολάνων (313) ο Κων/νος αναγνώριζε την ανεξιθρησκία, και συγκεκριμένα την ελευθερία των Χριστιανών να ασκούν τη λατρεία τους.


7.    Η Σύνοδος στη Νίκαια της Βιθυνίας (325) ονομάστηκε Οικουμενική διότι συγκεντρώθηκαν επίσκοποι από όλες τις επαρχίες του Οικουμενικού Ρωμαϊκού Κράτους.


8.    Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος δε διατύπωσε τη διδασκαλία της Εκκλησίας έναντι των αιρέσεων που είχαν ήδη εμφανιστεί.